Schat zoeken Schat zoeken
Op woensdag 17 februari begint alweer de Veertigdagentijd, voorbereidingstijd voor Pasen. Een aparte periode met een eigen kleur. In de kerk zijn dan de antependia, de kleden op de tafel, paars.
Op het moment dat ik dit schrijf weet ik nog niet hoe onze situatie in deze weken zal zijn. Zitten we nog steeds in een lockdown met een avondklok? Worden er weer versoepelingen ingevoerd? Er is sprake van openen van de basisscholen, maar wanneer kunnen eindelijk ook de middelbare scholieren weer naar school? Mogen we nog steeds maar één persoon per dag ontvangen? Wanneer kunnen we onze kerkdiensten weer hervatten?

Voor de een is dit een tijd vol spanning en stress. Thuis werken geeft op den duur te weinig voldoening en is heel vermoeiend. Er zijn ook mensen die het als lekker rustig ervaren, een prikkelarme tijd doet hen goed. En dan vooral niet te vergeten zij die wakker liggen van de zorgen om hun bedrijf of baan.
En alle jongeren die moedeloos dreigen te worden, omdat dit allemaal zo lang duurt. Grote verschillen dus in beleving.
Voor veel mensen die ik spreek is het vooral saai. De dagen rijgen zich aaneen als een eentonige saaie grauwe ketting.
Des te meer reden, lijkt me, om zelf kleur in aan te brengen in deze tijd. De kerkelijke gedenk- en feestdagen nodigen daar bij uitstek toe uit en helpen daarbij. Nu kunnen we bewust de Veertig dagen vorm gaan geven. Daar hebben we de kerkdiensten niet voor nodig. Dat kan thuis, zoals velen dat ook al jaren doen door een vorm van vasten: minder snoepen, geen alcohol, iets anders nalaten wat je altijd doet.
Een hulp kan zijn de kalender die dezer dagen bij velen thuis wordt bezorgd.

Maar we moeten al zoveel missen door al die corona-maatregelen!
Misschien is dat een reden om je dit keer niet iets te ontzeggen, maar een andere manier te zoeken om je op het Paasfeest voor te bereiden?
Minder de nadruk op het grote niet: wat laat je los, wat laat je na, wat geef je op, wat doe je niet, drink je niet, eet je niet. Veel meer nadruk op: wat wèl!
Waar geef ik mijn aandacht wèl aan? Wie kan ik eens opbellen? Wat zal ik lezen dat me hoop geeft en bemoedigt? Welke inspirerende film of serie of docu kan ik bekijken? Hoe kan ik een ander en mezelf een plezier doen?
Tijd om de nadruk te leggen op wat er wèl mogelijk is, in plaats van wat niet kan of mag!

“Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn”, zegt Jezus in zijn Bergrede (Matt.6: 21).
Dat vind ik een mooi motto voor deze Veertigdagentijd 2021.
Laten we gaan schat-zoeken! Zoeken naar de rijkdom van de mooiste dingen, gratis en voor niks binnen handbereik: de stralen van de zon tussen de wolken door, de lach van een kind op straat, de sneeuwklokjes die al lang weer bloeien, de vriendelijke zwaai van een buurman. Laten we schatten gaan opdelven te midden van de zorgen en de grauwheid van alledag.

Aswoensdag, begin van de veertig dagen.
De vraag: wat laat je los, wat laat je na, wat geef je op,
wat doe je niet, drink je niet, eet je niet.

Je linkerhand geeft weg, je rechterhand hoeft het niet te weten
– maar je hoofd, dat beide verbindt, is toch op de hoogte.

Tegenover het grote ‘niet’ klinkt het nodigende ‘wel’.
Waar zal je hart zijn? Op de plek waar je weet: daar is mijn schat.
Schat zoeken begint, deze tijd, schat herkennen, schat weer weten,
schat delen, want is het met de echte schat niet zo:
wat je deelt wordt meer?

En als je hoort wie het zegt, wordt het dan ook:
schat zíjn begint, nu?
Je hoofd en je handen mogen volgen.

(naar: Roel Bosch, Zeist, in: De Eerste Dag)

ds.Stella Muns