Vergadering 03-04-14 Vergadering 03-04-14
De nieuwe voorzitter van de kerkenraad, Otto Scholten, begon de vergadering voortvarend, want er waren vanuit allerlei groepen uit onze gemeente vertegenwoordigers aanwezig en met elkaar vormden we een aardig grote kring.
Met het voorlezen van een artikeltje over ʻPionieren met de kerkʼ werd onze aandacht op nieuwe vormen van kerk-zijn gericht.
In de terugblik op de periode tussen de vorige vergadering en nu kwamen de vespervieringen in de 40-dagentijd aan de orde. Hoewel de samenwerking met de OSG en de Antoniusparochie bijzonder prettig is, blijven deze woensdagavond-vieringen door ʻGraankorrelsʼ slecht bezocht.
De Paaswake op Stille Zaterdag hebben we jarenlang samen met de gemeente uit Vreeland gevierd. Nu heeft men daar besloten om zich meer te richten op gemeenten in hun eigen omgeving. Dat betekent dus dat we op zaterdag 19 april alleen met onze eigen gemeenteleden de overgang van Goede Vrijdag naar Pasen zullen maken. Ds. Beltman zal deze avond onze predikant zijn.
De gezamenlijke viering van Hemelvaartsdag is alweer voorbereid. In de volgende KSSK zullen de juiste plaats en tijd worden genoemd.
Jacqueline Valkonet, die leiding geeft aan de kindernevendiensten, was uitgenodigd om met elkaar te spreken over de mogelijkheden om kinderen bij de kerk te blijven betrekken. Uiteraard lagen de oplossingen niet voor het grijpen, zodat is afgesproken om daar in een volgende bijeenkomst verder over te praten.
Ds. Sondorp deed verslag van zijn werkzaamheden over de gevoerde gesprekken met buurgemeenten. Tijdens de gemeente-avond van 10 april zal hij deze informatie verder met ons delen.
Inmiddels zijn de nieuwe liedboeken aangeschaft en ook al gebruikt. Na de dienst op Pasen zal er wekelijks een lied worden ingestudeerd. Het is prettig als u een minuut of tien eerder in de kerk kunt zijn, zodat u het lied van die week door de organist kunt horen spelen en het daarna kunt proberen mee te zingen. Bij de mededelingen op de zondag er vóór wordt gemeld welk lied aan de beurt is. Het zal ook in de KSSK vermeld worden.
De kerkrentmeesters melden hun zorgen over de vloer van de kerk. Zij stellen voor deze in de maand september geheel te laten vernieuwen. Dat betekent dat we twee à drie zondagen  niet in ons kerkgebouw terecht kunnen. We zoeken hier een mooie oplossing voor.
Vanaf nu kan alles wat met de financiën te maken heeft naar Jan Addink toe. Hij is de nieuwe penningmeester en Bob van Rheenen is de voorzitter van het College van Kerkrentmeesters.
Uiteraard is dit verslag van de kerkenraadsvergadering niet compleet, maar het is toch belangrijk dat u weet over welke zaken daar gesproken wordt. De voorzitter heeft de vergadering gesloten met het lezen van onderstaand gedicht van Marinus van de Berg, dat ik u allen graag wil meegeven.
Ankie Hinloopen, scriba

Verstilling

Verstilling, kom in mij.
Orden mijn chaos.
Beperk mijn woordenstroom.
Genees mijn boosheid.

Geest van verstilling, zuiver mij.
Was mijn verdriet schoon.
Geef mij een helder zien.
Zuiver mijn ondertonen.

Verstilling, rust in mij.
Kom tot in mijn diepste.
Woon op mijn grond.
Vestig jouw huis van vrede in mij.

Geest van verstilling,
open mijn gehoor voor de goedheid.
Geest van goedheid, dooradem mij.
Bouw mij uit tot nieuwe ontvankelijkheid.