Vier Vier

“Schrijf eens op wat er gebeurde op de ochtend van de opstanding, toen de vrouwen naar het graf gingen. Je mag er geen bijbel bij gebruiken”. Die opdracht kregen we als theologiestudenten ooit bij een werkcollege. ‘Zo moeilijk kan dat toch niet zijn’, dachten we. Maar toen we klaar waren met schrijven en we de bijbel erbij pakten om te vergelijken, bleek dat het een onmogelijke opdracht was geweest. In de bijbel staan namelijk vier verschillende versies van wat er die paasmorgen gebeurde. En wij, studenten, hadden elementen uit alle vier de evangeliën gebruikt en daaruit ieder voor zich een eigen vijfde verhaal samengesteld. De evangelisten zijn het er niet over eens wie er het eerst bij het graf kwamen, hoeveel engelen er waren en ook niet of de steen nog voor het graf lag en of er ontmoeting met Jezus was.
Marcus, die als eerste een evangelie schreef, vertelt dat Maria uit Magdala en Maria, de moeder van Jakobus, en Salome geurige olie kochten om het lichaam van Jezus te balsemen. Drie vrouwen dus en als ze bij het graf komen, is de steen al weggerold en er zit een in het wit geklede jongeman in het graf.
Matteüs vertelt over twee vrouwen: Maria uit Magdala en de andere Maria. De steen ligt nog voor het graf, maar dan is er een aardbeving en ze zien één engel die de steen wegrolt.
Bij Lucas gaan minstens vijf vrouwen op weg naar het graf: Maria uit Magdala, Johanna, Maria, de moeder van Jakobus, en nog enkele andere vrouwen en ze zien twee engelen.
Johannes vertelt dat Maria van Magdala in haar eentje naar het graf gaat. Later komen er enkele discipelen. Zij zien het lege graf en gaan weg, maar Maria blijft. Zij ziet eerst twee engelen en daarna Jezus, maar ze denkt dat het de tuinman is.

Doet dat ertoe, dat er vier verschillende versies zijn?
Is het belangrijk om te weten of er die morgen één, twee, drie of nog meer vrouwen op weg gingen naar het graf? Ik denk het niet. We hoeven niet precies te weten wat er gebeurde. We doen niet aan factchecking.
Van veel meer belang is het dat alle evangelisten vertellen over het lege graf. Het verhaal van Jezus is niet gestopt met de kruisiging. Het laatste woord is niet aan de dood. We mogen leven vanuit de kwetsbare belofte van Pasen.
Wat Willem Barnard over de opwekking van Lazarus zei, geldt ook voor de opstanding van Christus: “Het is mij onmogelijk te geloven met mijn verstand èn het is mij onmogelijk het niet te geloven met mijn hart”.

Op dit moment zijn de gemeenten van de Bethlehemkerk, de Morgenster, de Regenboog en de Graankorrel bezig om samen te gaan. Dat is niet eenvoudig. We zijn alle vier verschillend. We hebben ieder onze geschiedenis, ons gebouw, onze gewoontes, ons eigen verhaal. Het ene verhaal is niet meer waar(d) dan het andere. Maar we hebben vooral een gemeenschappelijk uitgangspunt en dat is het verhaal van het lege graf, van de vrouwen en de discipelen die het verhaal van Jezus verder vertelden. Het is aan ons om dat verhaal levend te houden en het samen verder te vertellen. Het is aan ons vieren om te blijven vieren dat we één zijn in Christus.
ds. Annemieke Parmentier