Winterbos Winterbos

God laat de mensen niet meer los.
Hij houdt ze vast van eeuw tot eeuw.
Het is als in een winterbos
de zwarte stammen van de sneeuw

als tekens van Gods grote trouw:
het duister heeft een witte grond
en in het land van leed en rouw
glanst het geheim van Gods verbond.

Want alles wat God ooit begon
dat rondt Hij af als een gedicht.
Kijk, in de donkre horizon
achter de bomen wordt het licht.

Jan Willem Schulte Nordholt
Uit:
Een wankel evenwicht (1986)

Dit gedicht reikte een gemeentelid mij aan. We lazen het samen, vonden het allebei heel mooi en hadden er eigenlijk niets aan toe te voegen. Soms is het fijn om samen te zwijgen. Het gedicht past in deze tijd van het jaar, nu het weer langer donker is en kouder wordt. Het past in deze tijd van het kerkelijk jaar, als het vóór de Advent begint in de kerk vaak gaat over de ‘laatste dingen’, en het ‘einde der tijden’. Dan gaat het over grote vragen van tijd en eeuwigheid. Hoe zal het gaan met deze aarde, Gods goede schepping, waarvoor vaak zo slecht wordt gezorgd? Waar loopt het op uit?

Om met lied 756 te spreken:

Waar blijft het overlang
beloofde land van God,
waar liefde en lofgezang
verdrijven leed en dood?

Zal ooit een dag bestaan
dat oorlog, haat en nijd
voorgoed zijn weggedaan,
in deze wereldtijd?

We dreigen ons soms te vertillen aan dergelijke vragen. Tijdens mijn werk in de psychiatrie heb ik veel mensen ontmoet die er erg angstig van werden. En je hoeft geen officieel erkende psychische aandoening te hebben om gevoelig te zijn voor zorgen en angsten over de toekomst. Gelukkig dat in de kerk een plek is waar die vragen gesteld worden, dat een lied als 756 het als het ware uitroept “Wij bidden Heer, sta op, en kom in heerlijkheid!” Gelukkig ook dat we in de kerk ook weer genoeg bagage krijgen om met  zorgen en angsten om te gaan, het samen draaglijk te houden, vol vertrouwen verder te kunnen. Wat mooi dan als iemand met een tekst komt als het bovenstaande gedicht Winterbos van Schulte Nordholt. Ik ben blij dat ik het op deze plek aan u door kan geven.

ds. Stella Muns