Geest van vrijheid Geest van vrijheid
Als u dit kerkblad ontvangt is het 4 en 5 mei geweest en gaat het Pinksteren worden.
We leven in een maand mei zoals we die nog nooit hebben beleefd en hopelijk nooit meer zullen moeten beleven.
We kunnen nog steeds niet samenkomen in de kerk, niet samen vieren, niet samen gedenken, elkaar niet ontmoeten althans niet met meerderen tegelijk. Langzaam versoepelen de maatregelen iets. Hoera, we mogen weer naar de kapper! In de supermarkt lopen we voorzichtig met een boog om de ander heen. Ontspannen op een terrasje zitten, zonder met afstand rekening te houden, wanneer zal dat weer kunnen?
Hoe zullen we na 1 juli weer samen kunnen komen in de kerk? Veel is onzeker. We hebben een lange adem nodig en geduld om te verdragen.
Gods Heilige Geest is het die ons draagt en wil bezielen, ook in deze tijd.

We zijn niet vrij om Pinksteren, feest van de Geest, te vieren zoals we willen, in onze kerk met elkaar. En het samen koffie drinken na afloop van de dienst wordt erg gemist door velen.
En tóch zijn we vrije mensen! “Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven” schrijft Paulus aan christenen in Turkije in Galaten 5: 1. “Laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen”. Hij schrijft het weliswaar in verband van een ingewikkelde kwestie van besnijden of niet, niet iets waar wij ons nu druk over maken. Maar temidden van waar wij ons nu wel druk over maken mogen ook wij de woorden over vrijheid laten klinken in ons hart. We zijn zelfs geroepen om vrij te zijn! “Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn!” (Gal. 5:13) “Misbruik die vrijheid niet om je eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar met liefde”. Met andere woorden: vrijheid is niet maar doen waar je zelf zin in hebt, dan ben je ook weer een slaaf van je eigen begeerten. Laat je leiden door de Geest, zegt Paulus, waar de Geest van God is, daar is vrijheid. (2 Kor. 3:17)

Wat wij nu beleven aan onvrijheid laat zich op geen enkele manier vergelijken met wat mensen in de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. Wel kunnen we van hun ervaring leren. Een boek dat veel indruk op mij heeft gemaakt is “De Keuze” van Edith Eva Eger. U heeft het misschien ook gelezen of er over gehoord. Edith Eger was 16 jaar toen ze naar Auschwitz werd gedeporteerd. Ze beschrijft de verschrikkingen in het eerste deel van haar boek. Haar ouders werden meteen naar de gaskamer gestuurd, Edith werd gedwongen voor Mengele te dansen. Bijna dood waren zij en haar zusje, toen het kamp eindelijk werd bevrijd.
Maar daarna was ze nog lang niet vrij. Zolang ze zichzelf als slachtoffer bleef zien was ze niet vrij. Indrukwekkend beschrijft ze het leerproces dat bevrijding uit slachtofferschap voor haar was. Later werd ze psychotherapeut en hielp haar cliënten, die helemaal de oorlog niet hadden meegemaakt, met hun problemen en haar eigen leerproces wist ze vruchtbaar te maken ter bevrijding van mensen uit hun gevangen zijn in negativiteit, boosheid, schuldgevoel en angst. Ze is nu 94 jaar en spreekt nog steeds via internet en soms nog voor volle zalen om mensen te bemoedigen en inspireren.

Je eigen gedachten en de angsten, en oordelen die daaruit voortvloeien, zijn vaak de grootste gevangenis zegt Eva Eger.
Zij spreekt over de vrijheid die wij hebben om in alle omstandigheden te kiezen welke houding we aannemen ten opzichte van die omstandigheden. Hoe frustrerend, vervelend, uitputtend, pijnlijk of beklemmend onze ervaring ook is, we kunnen er altijd voor kiezen hoe we reageren. De omstandigheden heb je niet in de hand, wel jouw houding daarin. Dat is de meest fundamentele innerlijke vrijheid. Kunnen wij die vrijheid ervaren, als we ons zorgen maken over de toekomst, misschien over onze baan, ons inkomen, onze gezondheid, die van onze dierbaren? Goddank kan de Geest van God ons helpen om die innerlijke vrijheid telkens weer in onszelf als het ware aan te maken.
Waarin bent u, ben jij onvrij? Hoe zou je daar vrijer mee om kunnen gaan? Je mag in de ruimte van de Heilige Geest ópademen en ervaren dat ook jij een keuze hebt hoe om te gaan met wat jou onvrij maakt.

De Heilige Geest, Geest van vrijheid, schenke ons innerlijke ruimte en adem te midden van angsten en zorgen. Dat zij ons moge inspireren en bezielen. Dat wij in die Geest mogen leven!

Neem nu, Geest,
liefdevolle Trooster van wie bedroefd zijn,
neem nu met macht uw intrek diep in mijn hart.
Woon in de donkere hoeken van dat verwaarloosde huis
en verblijd het met uw stralend licht.

(Liedboek pg. 1167, tekst toegeschreven aan Augustinus)

ds. Stella Muns