Verdragen Verdragen
“Wat zit ik weer te klagen”, wordt nogal eens tegen mij gezegd, als iemand haar of zijn hart lucht. En “ik mag niet klagen”. Waarom eigenlijk niet? Er staat een heel boek met klaagliederen in de Bijbel! Vertellen hoe het met je is, wat je dwars zit, waar je pijn hebt, wat je verdriet en waar je bezorgd over bent, dat is niet makkelijk. Het kan opluchten, maar ook een ongemakkelijk gevoel geven. Je bent bang de ander te belasten. Of dat je te lang aan het woord bent. Liever houden we het daarom “gezellig”.
Aan de andere kant wordt het grootste lijden en leed op de televisie in allerlei programma’s breed uitgemeten en wordt wat mensen ten diepste beroert het liefst voor een miljoenenpubliek in de openbaarheid gebracht. Twee uitersten waar we mee te maken hebben en die naar mijn gevoel iets zeggen over onze onmacht om te gaan met het feit dat het leven niet volmaakt is, niet alleen maar leuk en mooi, en niet maakbaar. Dat pijn niet altijd over gaat, soms genezen of verzacht kan worden maar soms ook dat niet. Dat niet alles op te lossen is, dat mensen falen, dat er zonde is en schuld. Zo zit de wereld, de schepping, zo in elkaar. Deze jaren van corona leren ons daar ook iets over.

Ik vind het een grote kunst als iemand om kan gaan met die onmacht. Kan verdragen. Onder ogen zien wat zwaar en moeilijk is, er niet voor weglopen, maar er ook als het ware langs heen kunnen kijken en zien wat er nog meer is. Naast het zware en donkere is er ook altijd licht. Dat licht zien helpt het zware te verdragen zonder het te verbloemen.

Een schrijnend voorbeeld van niet kunnen verdragen herinner ik me uit een andere gemeente waar wij woonden. Er was een oude dame, al begin negentig, die niet langer in haar huis kon wonen en naar een verpleeghuis moest. Daar kon ze moeilijk wennen en ze was erg verdrietig. De mensen om haar heen konden haar verdriet moeilijk verdragen en vroegen of ze anti-depressiva kon krijgen. Deze vrouw kreeg niet de ruimte om te rouwen, haar verdriet kreeg het stempel “depressie”.

De gemeente ervaar ik als een plek is waar we met en van elkaar leren te verdragen wat verdragen moet worden. Waar we naar elkaar kunnen luisteren zonder meteen oplossingen aan te dragen of adviezen te geven. Waar klagen mogelijk is en we dat ook kunnen verdragen, zowel degene die klaagt als de luisteraar. En waar we elkaar helpen naast het zware ook het lichte te zien.

Het volgende gedicht kent u misschien wel, het past hierbij:

Luisteren
Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij begint mij adviezen te geven,
dan doe je niet wat ik je vraag.

Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij begint mij te vertellen

waarom ik niet zo moet voelen als ik voel,
dan neem jij mijn gevoelens niet serieus.

Als ik je vraag naar mij te luisteren,
en jij denkt dat jij iets moet doen
om mijn probleem op te lossen,
dan laat je mij in de steek,
hoe vreemd dat ook mag lijken.

Dus, alsjeblieft, luister alleen maar naar me
en probeer me te begrijpen.

En als je wilt praten,
wacht dan even en ik beloof je
dat ik op mijn beurt naar jou zal luisteren.

(Leo Buscaglia 1924 -1998 Amerikaans schrijver en hoogleraar educatie)

ds. Stella Muns