Van U is de toekomst Van U is de toekomst
Dit thema heeft de landelijke kerk gekozen voor het komende seizoen. En ook voor de ‘startzondag’ aan het begin daarvan. Ik vind het een mooi thema en tegelijk ook best lastig. Er klinkt veel vroomheid en vertrouwen in door. De toekomst is niet maakbaar, dat weten we maar al te goed. Toch moeten we er wel zelf iets aan doen en ons voorbereiden, denk maar aan de recente overstromingen. Klimaatbestendig waterbeheer is met het oog op de toekomst uiterst noodzakelijk. En tegelijk: je kunt nog zoveel plannen maken, het kan zomaar anders lopen. Een kink komt in de kabel, een ziekte, plotseling overlijden, een crisis, een pandemie, wat kan ons al niet overkomen.

En over welke toekomst hebben we het? Die van jou en mij persoonlijk? Die van ons land, onze westerse samenleving, de wereld, het klimaat, de kerk, of onze gemeente ‘de Graankorrel’? Ligt de toekomst in een ver verschiet of begint die morgen al, of zelfs vandaag?

Wij laten ons in de dienst op 5 september 2021 leiden door dit thema. We lezen dan hoe Jezus zijn leerlingen leert bidden, als zij hem vragen “leer ons bidden”. Hij geeft hun het Onze Vader als voorbeeld. We denken er over na wat het betekent dat wij bidden “uw Koninkrijk kome”.

De eerste zinnen van het Onze Vader, "Vader, uw naam worde geheiligd, uw koninkrijk kome" scheppen ruimte voor de ontmoeting met God.  Wie het is tot wie wij ons richten? We worden herinnerd aan zijn Naam, ‘Ik ben die ik ben, ik zal er zijn’. Deze woorden, tot God gericht, komen als het ware van God bij ons terug, betrekken onszelf er meteen bij. Ons wordt gevraagd: hóe heiligen jullie mijn naam, hóe gaan jullie om met mijn Koninkrijk dat komende is?
En wat fijn dat we Hem ‘Onze Vader’ noemen. ‘Onze’, want we bidden samen, ook als we niet samen zijn of niet samen mogen komen vanwege coronaregels.
Als gemeente zijn we samen geroepen tot gebed, tot vieren en dienen in de wereld.

Àls het kan doorgaan, – we zijn ons sinds corona nog veel meer bewust van de onzekerheid waarmee we plannen maken, en van hoe onvanzelfsprekend het is om samen te mogen en kunnen komen – dus, àls het door kan gaan zoals we nu van plan zijn, zullen we in de dienst op 5 september hierover met elkaar in gesprek gaan. En – eindelijk na lange tijd – weer de Maaltijd van de Heer vieren. In enigszins aangepaste vorm, rekening houdend met de corona-regels, dat dan weer wel.

Daar verheug ik me op! Al hebben we misschien soms moeite met wat we het Avondmaal zijn gaan noemen, daar ligt toch de kern van gemeente zijn, rond de Tafel gedenken en delen, in brood en wijn verbonden zijn als lichaam van Christus.

Onderstaand lied van Huub Oosterhuis is geïnspireerd door het Onze Vader. We gaan het op 5 september met elkaar beluisteren.

Onze Vader verborgen
uw naam worde zichtbaar in ons
uw koninkrijk kome op aarde
uw wil geschiede, een wereld
met bomen tot in de hemel,
waar water schoonheid, en brood
gerechtigheid is, en genade –
waar vrede niet hoeft bevochten
waar troost en vergeving is
en mensen spreken als mensen
waar kinderen helder en jong zijn,
dieren niet worden gepijnigd
nooit één mens meer gemarteld,
niet één mens meer geknecht.
Doof de hel in ons hoofd
leg uw woord op ons hart
breek het ijzer met handen
breek de macht van het kwaad.
Van U is de toekomst
kome wat komt.