Pionieren en doelgroep Pionieren en doelgroep
Maar de realiteit is dat we vaak niet voor iedereen tegelijk kerk kunnen zijn. Net als iedereen hebben pioniers in de eerste plaats maar een beperkte hoeveelheid tijd en menskracht. Binnen de mogelijkheden die je hebt, kun je het helaas niet iedereen naar de zin maken.
Daarnaast is het in onze keuzesamenleving een gegeven dat er nauwelijks vormen zijn waar iedereen blij van wordt. Mensen kunnen kiezen uit 60 soorten shampoo en 50 TV-zenders. Daardoor werkt het niet meer om te zeggen: er is één vorm van kerkzijn en daar heeft iedereen het maar mee te doen.
De praktijk laat dat ook zien. Als je iets doet dat ontzettend leuk is voor jonge kinderen, kun je er op rekenen dat tieners afhaken. Als je Johan de Heer gaat zingen zal dat niet veel dertigers trekken. Als je een filosofisch debat over de Bijbel organiseert, zullen vooral hoogopgeleiden zich daartoe aangetrokken voelen.
Niet elke pioniersplek kan voor iedereen iets betekenen. Niet elke pioniersplek hoeft voor iedereen iets te betekenen. Als je start met pionieren is het belangrijk concreet te benoemen voor wie je wat doet. Dat helpt je ook om echt aan te sluiten bij die groep mensen.
Is dan de breedte van de kerk helemaal buiten beeld? Zelf ben ik betrokken bij een initiatief dat begon met een focus op jongeren van 17 tot 25 jaar. Inmiddels zijn we zo’n zes jaar verder. We zijn ouder geworden. Velen van ons zijn getrouwd en hebben kinderen. We zijn, kortom, een bredere groep geworden. Van 17 tot 25 naar 0 tot 35 jaar.
Mijn indruk: een duidelijk focus helpt om een goede start te maken met pionieren. En bij een goede ontwikkeling wordt de groep betrokkenen op lange termijn dan vanzelf breder. Dan komt dat hemelse perspectief van allen samen rond dezelfde Heer gelukkig alweer dichterbij.