Vergadering 25-06-15 Vergadering 25-06-15
De kerkenraad vergadert op donderdagavond 25 juni en op vrijdag 26 juni moet de kopij voor de KSSK ingeleverd worden. Het is dus een haastklus om de belangrijkste zaken die besproken zijn op tijd op papier te krijgen. Maar het wordt wel belangrijk gevonden om aan de gemeente door te geven waar de leden van de kerkenraad zich mee bezig houden, dus ga ik maar snel aan de slag.

De website van onze gemeente roept niets dan lof op, het is overzichtelijk, er is veel op te zien en geeft een duidelijk beeld van onze Graankorrel (www.pgdegraankorrel.nl). Maar toch schuilen er ook gevaren in zo’n wereldwijdweb. En dat komt met name omdat de 'privacy' in het geding is. Daarom was voorgesteld om het punt 'de bloemen in de kerk' uit de gegevens te halen. Maar dat werd door enkele gemeenteleden toch ook weer jammer gevonden, dus wordt er nu wel meegedeeld naar wie de zondagsbloemen gaan, maar er wordt niet bij verteld waarom. Mocht u hier een probleem mee hebben, laat het ons weten.

Veenstaete wordt regelmatig in onze vergaderingen genoemd. Over de protestantse diensten die maandelijks door de drie kerken gehouden worden en over de sponsoring door de diaconie van 'de Graankorrel' van de dagelijkse koffie in het huis. Hierover is afgesproken dat de diaconie dit belangrijke moment van de dag voor de bewoners wil blijven ondersteunen, zodat men de dagelijkse sleur even kan doorbreken met een gesprekje met medebewoners. Eenzaamheid is een (moeilijk) onderwerp, waar we ook als kerk mee te maken hebben.

De terugblik op de 'openhuisdienst' van zondag 21 juni riep veel complimenten op. Ondanks het feit dat de predikant die zou meedoen aan deze dienst verhinderd was, hebben de tieners en hun leiding een complete dienst neergezet. Op moderne leest geschoeid, met tekst en beeld via de beamer en een interactief meedoen van de kerkgangers, mondde het geheel uit in koffie met taart voor het project van de tieners: het kindertehuis Pinokio in Brazilië. Heel veel complimenten van de hele kerkenraadsvergadering!

Over de pioniersgroep valt nog niet veel te melden; er is afgesproken om hen voorlopig gewoon te laten doen, luisteren en kijken, en voorlopig niet met een einddatum te komen.

Er bestaat behoefte om in het nieuwe seizoen weer met een gespreksgroep te starten. Ds. Beltman wil zich daar graag voor inzetten en vraagt de gemeente of er een onderwerp of b.v. een boek is dat men met elkaar zou willen bespreken. Hij wacht onze ideeën af.

Ds. Beltman gaat eerdaags met vakantie (en dat mag natuurlijk); voor dringende zaken en bij ziekte kunt u contact opnemen met de scriba (6560995) of de voorzitter (6550143).

De startzondag op 6 september zal feestelijk, maar sober zijn. Er worden plannen gesmeed om later in het jaar een samenbindende gelegenheid te scheppen, waar we b.v. met elkaar een maaltijd kunnen gebruiken.

Op deze mooie zomeravond hebben we het niet laat gemaakt en het was nog licht toen de voorzitter de vergadering afsloot met het lezen van onderstaand lied, dat gezongen is bij de viering van het 20‑jarig priesterschap van pastor Peter van der Weide in de Martinuskerk in Sneek.

Wij zoeken U als wij samenkomen,
hopen dat Gij aanwezig zijt,
hopen dat het er eens van zal komen:
mensen in vrede, vandaag en altijd.

Wij horen U in oude woorden,
hopen dat wij uw stem verstaan,
hopen dat zij voor ons gaan verwoorden
waarheid en leven, de bron van bestaan.

Wij breken brood en delen het samen,
hopen dat het wonder geschiedt,
hopen dat wij op Hem gaan gelijken,
die ons dit teken als spijs achterliet.

Wij vragen U om behoud en zegen,
hopen dat Gij ons bidden hoort,
hopen dat Gij ons Adem zult geven;
Geestkracht die mensen tot vrede bekoort.

Ankie Hinloopen, scriba

Eredienst