2e Kwartaal 2024 2e Kwartaal 2024

Zondag 07 april
Noodhulp Oekraïne
Veiligheid, stabiliteit en psychosociale hulp is essentieel voor de kinderen in het door oorlog zwaar getroffen Oekraïne. Kinderen hebben recht op een veilige plek om op te groeien en te spelen.
Door de jarenlange contacten met Oekraïense kerken kan Kerk in Actie hulp bieden in het hele land. Op centrale plekken in door bombardementen getroffen steden staan mobiele locaties waar kinderen en hun ouders kunnen opwarmen en hun verhaal kwijt kunnen. Verder helpt Kerk in Actie bijvoorbeeld bij het herstel van verwoeste schoolgebouwen, zodat kinderen kunnen blijven leren. De nood is hoog, steun de kinderen in Oekraïne!

Zondag 14 april
Zending-Rwanda

Veel daders van de genocide in Rwanda zijn inmiddels teruggekeerd uit de gevangenis. Maar hoe kunnen buren en kerkleden elkaar ooit weer vertrouwen? Rwandese kerken trainen hun pastors in traumahulp en verzoeningswerk. Ze organiseren ‘Lichtgroepen ‘ waar slachtoffers en daders elkaar ontmoeten en weer leren samenleven.
Zeventig procent van de jonge Rwandese bevolking heeft de genocide niet meegemaakt. Hun probleem is gebrek aan werkgelegenheid. Ook voor hen wil de kerk er zijn. Ze biedt de jongeren praktische training aan die hun kansen op werk vergroten. Want deze jonge generatie is de hoopvolle toekomst van Rwanda.
Met uw bijdrage in de collecte steunt u het programma Zending van Kerk in Actie en kan de Rwandese kerk jongeren en getraumatiseerde mensen een steun in de rug geven.
Van harte aanbevolen.

Uw bijdrage aan de eerste collecte kunt u overmaken naar:
NL36ABNA0550101365 t.n.v. Diaconie Prot. Gemeente de Graankorrel te ’s-Graveland, o.v.v. ‘Rwanda’.

Zondag 21 april
Voedselbank Gooi en Omstreken
In Nederland leven steeds meer mensen onder de armoedegrens! Voedselbanken helpen hen die om diverse redenen niet (meer) in staat zijn om elke dag een simpele maaltijd op tafel te zetten met het gratis verstrekken van voedselpakketten. Ze maken daarbij geen onderscheid tussen mensen qua ras, geloof, levensovertuiging, politieke kleur, geslacht, sociale status of geaardheid. De pakketten moeten worden gezien als acute noodhulp.
Vandaag is de opbrengst van de eerste collecte bestemd voor dit bij ons allen zeer bekende doel. Van harte aanbevolen.

Uw bijdrage aan de eerste collecte kunt u overmaken naar:
NL36ABNA0550101365 t.n.v. Diaconie Prot. Gemeente de Graankorrel te ’s-Graveland, o.v.v. ‘Voedselbank’.

Zondag 28 april
Noodhulp Israël en Palestina
De gebeurtenissen in Israël en Gaza hebben dramatische gevolgen. Het leed onder zowel Joden als Palestijnen is onbeschrijfelijk. Er heerst grote verslagenheid en intens verdriet. Daarnaast is er angst en onzekerheid over wat er nog komen gaat en is er in Gaza sprake van dreigende hongersnood.
Kerk in Actie ondersteunt wereldwijd mensen in nood. Dat doen we nu ook in Israël en Gaza. De oorlog tussen Hamas en Israël roept in Nederland, en ook binnen onze kerk, veel emoties op. Als kerk weten we ons verbonden met alle slachtoffers van dit geweld, zowel aan Israëlische als aan Palestijnse kant, en willen we hulp bieden daar waar dat het hardst nodig is. Daarom doen we een klemmend beroep op u: help mee, want samen zijn we de kerk in actie’.

Uw bijdrage aan de eerste collecte kunt u overmaken naar:
NL36ABNA0550101365 t.n.v. Diaconie Prot. Gemeente de Graankorrel te ’s-Graveland, o.v.v. ‘Noodhulp’.

Zondag 05 mei
Noodhulp Oekraïne
Verwoeste huizen, een ontwrichte infrastructuur en nauwelijks warmte en elektriciteit. De grootschalige oorlog in Oekraïne gooit het leven en de toekomst van veel inwoners volledig overhoop.
Kerk in Actie werkt samen met kerken en hulporganisaties in Oekraïne die de slachtoffers van de oorlog blijven helpen. Regionale hulpcentra geven kwetsbare kinderen - zoals in de frontlinie van Kharkiv - een veilige plek, delen voedsel en medicijnen uit aan iedereen die het nodig heeft en bieden hulp bij traumaverwerking. Oekraïense gezinnen ontvangen zadenpakketten, zodat ze straks minder afhankelijk zijn van voedselpakketten.
De nood is hoog, steun de vele slachtoffers in Oekraïne!

Uw bijdrage aan de eerste collecte kunt u overmaken naar:
NL36ABNA0550101365 t.n.v. Diaconie Prot. Gemeente de Graankorrel te ’s-Graveland, o.v.v. ‘Oekraïne’.