Vergadering 25-02-16 Vergadering 25-02-16
De middag voor onze vergadering op donderdagavond 25 februari werd de herdenking van de Februari-staking op televisie uitgezonden en met een gedicht van Elie Wiezel, handelend over ‘onverschilligheid’ werd de aanzet tot een gesprek gegeven. We spraken met elkaar over wegkijken en niet geïnteresseerd zijn, zowel tijdens de oorlog als in onze tijd waarin zoveel onrecht voor komt.

Bij de terugblik over de afgelopen periode werd gesproken over de gezamenlijke vespervieringen op woensdagavond. Hoewel de kring niet heel groot is, zijn dit mooie intieme vieringen.

Op zaterdag 12 maart is er weer een actie voor de Voedselbank, georganiseerd door de gezamenlijke kerken van onze dorpen. Er zijn ongeveer 30 vrijwilligers ingeschakeld om deze actie tot een succes te maken en we hopen dat er veel extra boodschappen gedaan zullen worden.

De kerkenraad is blij en dankbaar dat het gesprek met de kerkenraad van Hervormd ’s‑Graveland weer is hervat. Tweemaal per jaar ontmoeten enkele afgevaardigden elkaar en ze houden zo het lijntje naar elkaar vast.

De kerkrentmeesters doen verslag van de Actie Kerkbalans. Het is goed dat er een groep kerkmensen over geldzaken gaat en daar veel tijd in steekt. Want zo’n actie levert altijd vervolgacties op. Enkele gemeenteleden herinnerden zich over 2015 nog niet alles betaald te hebben en hebben dat snel goed gemaakt. Andere mensen kunnen zich niet herinneren dat zij nog lid van de kerk zijn en willen zich laten uitschrijven. Voor de kerkenraad is dit een punt waar goed over nagedacht moet worden; hoe doen we dat en waar ligt onze verantwoordelijkheid?
Op donderdag 21 april zal tijdens de gemeentevergadering de jaarrekening 2015 van de kerk en van de diaconie / ZWO besproken worden. Er wordt een kascommissie gezocht die de stukken zal beoordelen en bij goedkeuring zullen beide jaarrekeningen vanaf zondag 17 april  in de consistorie klaar liggen om in te zien en/of mee te nemen.

Asbest was een zorg die de kerkrentmeesters al een tijdje meetorsten. Maar nu is het asbest verwijderd bij de kerk in Ankeveen en zal binnenkort opdracht gegeven worden om het dak van de fietsenstalling bij onze kerk weg te halen, omdat daar ook asbest in zit. Daarna zal een nieuw dak geplaatst worden, zodat onze fietsen droog en zonder asbest gestald kunnen worden.

Er is vanuit de PKN een nota verschenen onder de titel ‘Kerk 2025, Waar een Woord is, is een Weg’. De nota begint met een verwijzing naar het verhaal van de uitzending van de leerlingen zoals het in het Marcus evangelie staat: “Toen Jezus ooit zijn leerlingen twee aan twee uitzond, gaf Hij hen de opdracht geen overtollige ballast mee te nemen. Geen geld, geen twee hemden. Wel sandalen voor onderweg.
Zo gingen de leerlingen op pad. Anno 2016 hebben de huidige leerlingen van Jezus wel wat meer bij zich dan sandalen en een stok. Gebouwen, ambten, vrijwilligers, kerkdiensten, doordeweekse activiteiten. Dit is nog maar het begin van een vaak eindeloze lijst van wat gemeenten doen. Veel van wat we doen, is nodig en noodzakelijk. Tegelijkertijd is het goed om af en toe stil te staan bij de vraag wat er nu werkelijk toe doet in de kerk.
Waarom gelooft u? Waarom wilt u bij de kerk horen? Wat zou u kunnen missen? Wat wilt u behouden? Wat wilt u toevoegen?
Een gesprek over onbevangenheid, ontvankelijkheid, geloofsoverdracht en getuigen.
Ook hiermee wil de kerkenraad met elkaar en met de gemeente in gesprek gaan.

Ook kwam ter sprake het feit dat een predikant onvoorzien niet (tijdig) bij een dienst kan zijn. Een lijst met telefoonnummers van alle voorgangers die dit jaar een dienst bij ons zullen leiden, is nu opgehangen. Of er nog een ‘invalpreek’ voorradig is wordt onderzocht.

Elly Verbruggen houdt de kerkenraadsleden op de hoogte van de activiteiten van de pioniersgroep. Er is afgesproken iets meer vaart in het proces te brengen en er wordt begonnen met het maken van een pioniersplan. De kerkenraad wacht dit alles vol interesse af.

Zoals bekend regelen Jantie en Henk de Vries de gastpredikanten. Zij zorgen ervoor dat het rooster voor zo’n 55 kerkdiensten per jaar gevuld is met verschillende predikanten.
In het voorjaar beginnen zij met bellen en het is hen ieder jaar gelukt om alle zondagen ingevuld te krijgen. Zij gaan nu beginnen met het jaar 2017 en als dat gereed is, willen zij hun taak graag aan anderen overdragen. Dan hebben zij dit werk acht jaar gedaan en lijkt het hen goed als er iemand anders met frisse ideeën deze taak gaat overnemen.

Nog veel andere grote en kleine onderwerpen kwamen langs.
De avond werd besloten door de voorzitter met het lezen van onderstaande tekst van Rutger Kopland:

De moeder het water

Ik ging naar moeder om haar terug te zien.
Ik zag een vreemde vrouw. Haar blik was wijd en
leeg, als keek zij naar de overzijde
van een water, niet naar mij. Ik dacht: misschien

- toen ik daar stond op het gazon, pilsje gedronken
in de kantine van het verpleegtehuis, de tijd
ging langzaam in die godvergeten eenzaamheid -
misschien zou ’t goed zijn als nu Psalmen klonken.

Het was mijn moeder, het lijfje dat daar roer-
loos stond in ’t gras, alleen haar dunne haren
bewogen nog een beetje in de wind, als voer

zij over stille waatren naar een oneindig daar en
later, haar God. Er is geen God, maar ik bezwoer
Hem Zijn belofte na te komen, haar te bewaren.

Ankie Hinloopen, scriba