Vergadering 28-02-13 Vergadering 28-02-13
Op donderdag 28 februari kwam de kerkenraad voor het eerst bij elkaar, nadat ds. Davidse de zondag ervoor had verteld dat zij een beroep heeft ontvangen van de kerk van Rossum. Daarom begonnen we met een hartelijke felicitatie voor haar, hoewel deze gelukwens gepaard ging met een dubbel gevoel over haar vertrek en alles wat daar mee samenhangt.
Enkele punten werden direct ter hand genomen, zoals de (waarschijnlijke) datum van het afscheid en het zoeken naar gemeenteleden die dit kunnen voorbereiden. Ook het opnieuw vullen van het preekrooster voor 2013 zal een hele toer zijn, omdat de meeste predikanten hun zondagen al hebben ingevuld. Verder moet de kerkenraad een besluit nemen of ze na het vertrek van haar predikant het pastoraat overdraagt aan een pastoraal werker of dat onze gemeente meer gebaat is met een interim-predikant. Een extra kerkenraadsvergadering is uitgeschreven om over deze punten verder te praten.
Als overkoepelend orgaan hebben de kerkenraden een classis. De classisvergadering had de laatste keer als onderwerp “Hoe onze kinderen en jongeren in te wijden in de wereld van geloof en kerk?” Die vraag brengt ook veel ouders in onze gemeenten in verlegenheid. Ouders zijn meer en meer zelf niet zo ingewijd. Thuis is er vaak door de week nauwelijks rust voor. Op school wordt er steeds minder aandacht aan besteed. Kinderen en jongeren hebben hun eigen cultuur, o.a. door de “social media” enz.
Vanuit de leiding van de kindernevendienst hebben twee leden deze avond bijgewoond.
De komende gemeentevergadering zal, in afwijking van wat de vorige keer is vermeld, op dinsdagavond 23 april plaatsvinden. Daar komt het nieuwe beleidsplan aan de orde, dat door het a.s. vertrek van ds. Davidse nog actueler is geworden. Om ook in kleiner verband met elkaar over deze zaken te kunnen spreken worden er in mei twee groot-huisbezoeken voorbereid. U krijgt hier uiteraard tijdig bericht over.
Onze vergadering werd geopend met een korte terugblik op het leven van onze vriendin Corry Smallenburg. Door haar overlijden is een periode voor onze gemeente afgesloten.
Het gelezen gedichtje van Toon Hermans wil ik u niet onthouden.

Rouwrumoer

Als het rouwrumoer rondom jou is verstomd,
de stoet voorbij is,
de schuifelende voeten,
dan voel je dat er ’n diepe stilte komt.
En in die stilte zullen we je weer ontmoeten
en telkens weer zullen wij je tegenkomen.
We zeggen veel te gauw: het is voorbij.
Hij heeft alleen je lichaam weggenomen,
niet wie je was en wat je zei.
We zullen nog altijd grapjes met je maken.
We zullen samen door het stille landschap gaan.
Nu je onze handen niet meer aan kunt raken,
raak je ons hart nog duidelijker aan!

Namens de kerkenraad,
Ankie Hinloopen