Vergadering 27-11-14 Vergadering 27-11-14
In de kerkenraad wordt met plezier en dankbaarheid teruggekeken op de afgelopen periode, waarin o.a. de Kaarsenactie op de Meenthof veel mensen goed heeft gedaan.
De dagen erna was de dienst waarin we de overledenen van het afgelopen jaar herdachten en een gespreksavond met ds Beltman over rituelen en symbolen.
De zaterdag daarop was het een drukte van belang op de Meenthof, want voor het vijfde jaar op rij waren er vrijwilligers uit alle kerken aan de slag voor de Voedselbank. Het resultaat was weer uitstekend.
Wat hebben we genoten van het optreden van theatergroep Aluin, tijdens het 175 jarig jubileum van onze kerk. Een geweldige manier om de verschillende verhalen uit het Oude Testament te brengen. Het was ook een feestje om veel oude bekenden terug te zien en te spreken, dus hebben we afgesproken dit over 175 jaar weer te doen!
Op 20 november namen we afscheid van ds Otto Sondorp, die ons het afgelopen jaar heeft begeleid bij onze zoektocht naar de 'toekomst van de Graankorrel'. (Zijn afscheidsspeech is te vinden in sectie 'Historie' op deze website.)
Inmiddels is de 'drukke' decembermaand al in volle gang. Vanwege de vele kerkdiensten is besloten de dienst in Veenstaete op vrijdag 12 december niet door te laten gaan, maar samen met de katholieken op donderdag 18 december (om 15.00 uur) een kerstdienst te houden. Hieraan zal kinderkoor Toontje Hoger meewerken.
De laatste openhuisdienst van dit jaar - op 21 december - heeft als thema 'Maria in verwachting'. Deze dienst is voorbereid door ds Corrie van Egmond, samen met Jantie de Vries, Loes van Reenen en Elly Verbruggen.
De kerstavond in onze kerk begint, zoals al jaren gebruikelijk, om 19.30 uur, zodat ook kinderen de dienst kunnen bijwonen. Medewerking wordt verleend door het koor Inspiration o.l.v. Pim Philipse.
De kerkrentmeesters delen mee dat onze kerk het komend jaar niet aan Aktie Kerkbalans mee zal doen; wel wordt er een eindejaarscollecte gehouden.
Nu we alweer een tijdje kerken in de kerkzaal met een volledig nieuwe vloer, blijkt dat de centrale verwarming toch nog ergens een lek heeft. Alle leidingen zijn tijdens de renovatie nagekeken, sommige stukken vernieuwd. We hoopten dat alles nu helemaal in orde was, maar niet dus! Er moet nog een lek zitten, onder de hal of onder de consistoriekamer, dus zoeken maar!
Vanaf januari 2015 is de verhuur van kerk en honkzaal niet meer in de vertrouwde handen van Jan en Bep van Doorn. Zij hebben deze taak vele jaren vervuld en nu overgedragen aan Iteke Addink. Dus, wilt u een keer een zaal huren, dan kunt u met Iteke contact opnemen.
Onze website is in eerste instantie opgezet om te voldoen aan de nieuwe ANBI-eisen van de overheid. Onze kerk is hier druk mee bezig, we willen immers onze ANBI-status behouden, maar soms verzuchten we wel eens dat dit - ANBI - nu niet direct het onderwerp is waar we als kerk mee bezig willen zijn.
Tenslotte nog enkele gegevens over de kerstvieringen. De Contactgroep nodigt ieder (jong of oud) uit om aanwezig te zijn bij de kerstlunch op donderdag 18 december. Vanaf 10.30 uur staat de koffie klaar en hopen we met elkaar een fijne ochtend te hebben, met zingen, lezen, een mooi verhaal en natuurlijk een heerlijke lunch.
Op kerstmorgen gaat ds Beltman voor. Er zal mooie muziek klinken en er is nevendienst voor de kinderen.
Aan het eind van de vergaderavond stuurt de voorzitter de aanwezige leden van de kerkenraad naar huis met een gedicht van Marinus v.d. Berg.

Als de donkere nacht
van het verdriet om ’t verlies
je overvalt
als ’n overval,